2015. április 10., péntek

Gyerek- és tinijóga

Mozogni jó!

Miért épp a jóga?

Mert a GYEREKJÓGA mese, játék, mozgás és jóga kombinációja
A gyerekjóga foglalkozások középpontjában a mozgás áll, ugyanakkor minden pillanatát átszövi a játékosság és a mese. A kisgyermek értékrendjét a mese alakítja - mesélés elengedhetetlen ahhoz, hogy a nyelvi anyagból saját képzet alakuljon ki, ami a szövegértés alapja lesz - így nagy hangsúlyt fektetünk az adott óra mesekeretére: mozgás, játék, mese alkalmazása egy időben, 45 percen keresztül.
A jóga egy olyan mozgásrendszer, amely évszázadok óta fennmaradt és továbbfejlődött. Mivel a természetben alakult ki, a gyakorlatai is természetesek és egyszerűek. Állatutánzó mozgáselemek képezik az alapját, erre épül ezen elemek sorozata és nehezített verziói. Az órán az oktató mesél folyamatosan, közben a helyes mozgást irányítja. A gyerekjóga foglalkozásokon olyan gyakorlatokat végeznek a gyermekek, melyek során játékos módon, komplex mozgásfejlesztés valósul meg.
Minden jógafoglalkozás részét képezi a bemelegítés, nyújtó, hajlító gyakorlatok, sorozatok, helyes testtartást elősegítő gyakorlatok, az idegrendszer érését elősegítő gyakorlatok, gurulások, forgások, ugrások, koncentráció-, figyelem-összpontosító gyakorlatok, nagymozgásos játékok, érzelmi intelligenciát fejlesztő játékok, relaxáció.

TINI JÓGA (10-14 éves korosztály) a lélegzet, a mozdulat és a zene összhangja
A tinijóga foglalkozások vinyasa flow jógastílusban zajlanak, ahol olyan tudatosan sorba rendezett nyújtó, erősítő és tartásjavító gyakorlatsorokon haladunk végig, amelyek kifejezetten a fejlődésben lévő szervezet számára lettek kialakítva. A vinyasa flow jóga egy dinamikus, áramló jógastílus, amely egyaránt biztosítja az izmok statikus és dinamikus kondicionálását, valamint azok nyújtását. Ebben a korosztályban a fiatalok figyelmi, összpontosítási képessége és testi adottságai miatt a haladó szintű gyakorlatokat is könnyedén elsajátítják (egyensúlyi ászanák, különféle kartámaszos pózok, stb.), így az órák kifejezetten szórakoztatóvá és kihívásokkal gazdaggá válnak a fiatalok számára.
Oldott hangulatban zajlanak az órák, mindenféle versengés nélkül. Mindenki saját képességei és adottságai szerint végzi a gyakorlatokat és abban igyekszik fejlődni.  A foglalkozások célja a fizikai állóképesség növelésén túl, a koncentrációs és koordinációs készség fokozása, az egészséges magabiztosság és önbizalom fejlesztése, a testtudatosság kialakítása. Az órák részét képezik a páros és csoportos gyakorlatok, melyek a társakkal való bizalmon alapuló együttműködésre ösztönöznek. 

Érezd jól magad a bőrödben!

És egy kis tanulmány a témával kapcsolatban…
A szakemberek szerint a mai gyerekek idegrendszerének sokkal több ingert kell feldolgoznia, és ehhez minél több mozgásra lenne szükség. Ehhez képest általában egy tanterembe zsúfolva, a szabad levegőn csak keveset tartózkodva töltik napjaikat az iskolában, ahol a 45 perces tanórák általában már ingerszegények számukra.

"A mostani gyerekek sokkal több ismerettel kerülnek iskolába,mint a korábbi generációk, mert már a korai időszakban sok információt gyűjtenek tévéműsorokból és filmekből, értenek a számítógéphez, a memóriájukban pedig rengeteg képet tárolnak. Ám a sok ismeret begyűjtése elveszi az időt a mozgástól, így e téren hátrányban vannak a korábbi generációkhoz képest" - mondja Gyarmathy Éva, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa.
Pedig a mozgásészlelésnek, a térérzékelésnek, a kézügyességnek vagy az egyensúly-érzékelésnek a szakemberek szerint kulcsszerepe van az iskolás teljesítményében. Az ujjak tudatos mozgatása például szerepet játszik az olvasásban, mert az ujjak által szerzett tapasztalatok válnak téri viszonyokká, amely által a betűk, számok, összefüggések felismerhetők. A bukfenc, a hinta, az egyensúlyozást fejlesztő gyakorlatok az idegrendszer harmóniáját, a koncentrációs képességet alapozzák meg.
"A mai gyerekeknek háromszor többet kellene ugrálniuk, bukfencezniük, labdázniuk, mint a korábbi generációknak, a részképesség-hiányosságokkal küzdő gyerekeknek pedig ötször több mozgásra lenne szükségük" - mondja Gyarmathy Éva.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése