Mozogni jó!
Miért épp a jóga?
Mert a GYEREKJÓGA mese, játék, mozgás és jóga kombinációja
A gyerekjóga foglalkozások
középpontjában a mozgás áll, ugyanakkor minden pillanatát átszövi a játékosság
és a mese. A kisgyermek értékrendjét a mese alakítja - mesélés elengedhetetlen
ahhoz, hogy a nyelvi anyagból saját képzet alakuljon ki, ami a szövegértés
alapja lesz - így nagy hangsúlyt fektetünk az adott óra mesekeretére: mozgás,
játék, mese alkalmazása egy időben, 45 percen keresztül.
A jóga egy olyan mozgásrendszer,
amely évszázadok óta fennmaradt és továbbfejlődött. Mivel a természetben
alakult ki, a gyakorlatai is természetesek és egyszerűek. Állatutánzó
mozgáselemek képezik az alapját, erre épül ezen elemek sorozata és nehezített
verziói. Az órán az oktató mesél folyamatosan, közben a helyes mozgást
irányítja. A gyerekjóga foglalkozásokon olyan gyakorlatokat végeznek a
gyermekek, melyek során játékos módon, komplex mozgásfejlesztés valósul meg.
Minden jógafoglalkozás részét
képezi a bemelegítés, nyújtó, hajlító gyakorlatok, sorozatok, helyes
testtartást elősegítő gyakorlatok, az idegrendszer érését elősegítő
gyakorlatok, gurulások, forgások, ugrások, koncentráció-,
figyelem-összpontosító gyakorlatok, nagymozgásos játékok, érzelmi
intelligenciát fejlesztő játékok, relaxáció.
TINI JÓGA (10-14 éves
korosztály) a lélegzet, a mozdulat és a
zene összhangja
A tinijóga foglalkozások vinyasa
flow jógastílusban zajlanak, ahol olyan tudatosan sorba rendezett nyújtó,
erősítő és tartásjavító gyakorlatsorokon haladunk végig, amelyek kifejezetten a
fejlődésben lévő szervezet számára lettek kialakítva. A vinyasa flow jóga
egy dinamikus, áramló jógastílus, amely egyaránt biztosítja az izmok statikus
és dinamikus kondicionálását, valamint azok nyújtását. Ebben a korosztályban a
fiatalok figyelmi, összpontosítási képessége és testi adottságai miatt a haladó
szintű gyakorlatokat is könnyedén elsajátítják (egyensúlyi ászanák, különféle
kartámaszos pózok, stb.), így az órák kifejezetten szórakoztatóvá és
kihívásokkal gazdaggá válnak a fiatalok számára.
Oldott hangulatban zajlanak az
órák, mindenféle versengés nélkül. Mindenki saját képességei és adottságai
szerint végzi a gyakorlatokat és abban igyekszik fejlődni. A
foglalkozások célja a fizikai állóképesség növelésén túl, a koncentrációs és
koordinációs készség fokozása, az egészséges magabiztosság és önbizalom
fejlesztése, a testtudatosság kialakítása. Az órák részét képezik a páros és
csoportos gyakorlatok, melyek a társakkal való bizalmon alapuló együttműködésre
ösztönöznek.
Érezd jól magad a bőrödben!
És egy kis tanulmány a témával
kapcsolatban…
A szakemberek szerint a mai
gyerekek idegrendszerének sokkal több ingert kell feldolgoznia, és ehhez minél
több mozgásra lenne szükség. Ehhez képest általában egy tanterembe zsúfolva, a
szabad levegőn csak keveset tartózkodva töltik napjaikat az iskolában, ahol a
45 perces tanórák általában már ingerszegények számukra.
"A mostani gyerekek sokkal
több ismerettel kerülnek iskolába,mint a korábbi generációk, mert már a korai
időszakban sok információt gyűjtenek tévéműsorokból és filmekből, értenek a
számítógéphez, a memóriájukban pedig rengeteg képet tárolnak. Ám a sok ismeret
begyűjtése elveszi az időt a mozgástól, így e téren hátrányban vannak a korábbi
generációkhoz képest" - mondja Gyarmathy Éva, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos
főmunkatársa.
Pedig a mozgásészlelésnek, a
térérzékelésnek, a kézügyességnek vagy az egyensúly-érzékelésnek a szakemberek
szerint kulcsszerepe van az iskolás teljesítményében. Az ujjak tudatos
mozgatása például szerepet játszik az olvasásban, mert az ujjak által szerzett
tapasztalatok válnak téri viszonyokká, amely által a betűk, számok,
összefüggések felismerhetők. A bukfenc,
a hinta, az egyensúlyozást fejlesztő gyakorlatok az idegrendszer harmóniáját, a
koncentrációs képességet alapozzák meg.
"A mai gyerekeknek háromszor többet kellene ugrálniuk, bukfencezniük,
labdázniuk, mint a korábbi generációknak, a részképesség-hiányosságokkal
küzdő gyerekeknek pedig ötször több mozgásra lenne szükségük" - mondja
Gyarmathy Éva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése